Actua

Journalistiek

Deel 2 van de driedelige reeks rond Gandhi's kijk op economie die ook vandaag nog uitermate relevant is in de geweldloze strijd tegen discriminatie en voor gelijkwaardigheid. Over drie vormen van economie en over de wijze waarop het ontstaan van geld inherent met geweld gepaard ging.

Nasr Abu Zayd (1943-2010) is één van de belangrijkste erfgoeddenkers binnen het islamitische denken. Hij is bekend - en berucht - omwille van zijn hermeneutische analyse van de Koran.

In Gandhi's strijd tegen discriminatie en voor gelijkwaardigheid, wordt over het algemeen gefocust op zijn geweldloosheid. Zijn kijk op economie blijft veelal onderbelicht. Die is nochtans van groot politiek en sociaal belang.

Opinies

Naar de standaard die De Wever enkele jaren geleden zelf gezet heeft, is zijn retoriek vandaag niet meer te onderscheiden van die van Vlaams Belang, schrijft Ico Maly. Waarom wees niemand daarop tijdens het openingscollege politicologie aan de UGent?

De solidariteit van de Europeanen heeft de aarzeling, de ontkenning en het egoïsme van Europese overheden pijnlijk zichtbaar gemaakt. Daar waar de overheid mensen op straat laat staan, ontstaat een golf van solidariteit en een overvloed aan tenten, kledij en voedsel om mensen te helpen.

Een moord heeft deze maand de wereld verenigd, de moord op Cecil, de leeuw. De details kennen we allemaal, of toch genoeg om verontwaardigd te reageren. Wat is de aard van de vele reacties en hoe helpen ze ons vooruit?

Mediawatch

Nadia Fadil kijkt naar welke vormen van antiracisme en welke slachtoffers van racisme als legitiem worden beschouwd: "De hoofdzonde die Rachida heeft begaan is dat ze ‘slechte’ slachtoffers is gaan verdedigen: figuren die niet als slachtoffers maar als daders worden gezien."

04-09-2017 | Nadia Fadil | Lees verder

Een diversiteitsambtenaar is te kritisch? Een staatssecretaris polariseert? Een minister liegt? Een facebook friend schrijft een stommiteit? UNIA doet lastig? Opdoeken! Defrienden! Boycotten! Ontslag eisen! Subsidies in vraag stellen! Dat wordt stilaan de basis van onze democratie.

10-04-2017 | Orlando Verde | Lees verder

Onderzoek

Anouk Torbeyns kreeg onlangs de VRM-thesisprijs met haar onderzoek over de invloed van onze nieuwsmedia op jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond. Een document dat in de huidige context zeer waardevol kan zijn voor de mainstream media.

E-books

Het debat rond islam en de evolutietheorie steekt geregeld de kop op. Dat debat staat echter bol van de misverstanden en foute veronderstellingen. Dit essay gaat daarom dieper in op de relatie tussen islam, het evolutiedebat en wijdverspreide maar problematische beeldvorming.

Andere stemmen

Een dwangsom moet beschouwd worden als een sanctie. De Belgische staat heeft geen keuze tussen enerzijds de som te betalen of anderzijds het visum af te geven. De Belgische Staat moet een visum afleveren. Zoniet wordt zij gesanctioneerd.

Hierbij een reactie op de nieuwsberichten in Het Laatste Nieuws, de Morgen en de Tijd dat de Vlaamse subsidies voor het middenveld op drie jaar tijd met 100 miljoen zouden gestegen zijn tot 790 miljoen. Gebaseerd op een ‘onderzoek’ van Lorin Parys.

Elk jaar opnieuw, hetzelfde discours en dezelfde kortstondige golf van selectieve verontwaardiging. Er wordt langs alle kanten over één geloofsgemeenschap gepraat zonder zin voor nuance of ruimte voor de inzichten of mening van de leden van diezelfde geloofsgemeenschap.

Dossiers

Deel 2 van de driedelige reeks rond Gandhi's kijk op economie die ook vandaag nog uitermate relevant is in de geweldloze strijd tegen discriminatie en voor gelijkwaardigheid. Over drie vormen van economie en over de wijze waarop het ontstaan van geld inherent met geweld gepaard ging.

In Gandhi's strijd tegen discriminatie en voor gelijkwaardigheid, wordt over het algemeen gefocust op zijn geweldloosheid. Zijn kijk op economie blijft veelal onderbelicht. Die is nochtans van groot politiek en sociaal belang.

In het eerste deel van 'Belgische Jongeren en de Islam, Hoe zit dat nu precies?' schetst Hicham Abdel Gawad zijn eigen religieuze ontwikkeling. In het tweede deel behandelt hij vanuit de tien vragen van zijn leerlingen vanuit de historisch-antropologische methode - maar soms misschien wat eenzijdig.

http://www.kifkif.be/actua/