De sharia als verkoopsargument

10-06-2011 | Tom Cochez

De gevolgen daarvan zijn groot. Een rechtzetting vinden we niet bij Knack of Het Laatste Nieuws.

‘Moslimmeisje doodgestenigd na schoonheidswedstrijd’.

Een te mooie kop om links te laten liggen, moeten ze op de webredacties van Knack en Het Laatste Nieuws hebben gedacht. Sharia, doodstenigingen, moslimfundamentalimse, daar lust de lezer in deze islamofobe tijden wel pap van. Ook als het verhaal verzonnen is.

Zowel Het Laatste Nieuws als Knack brachten het 'nieuws' over de vermeende doodsteniging van een moslimmeisje Knip- en plakjournalistiek is altijd gemakkelijk. Dat het soms ook gevaarlijk, stereotyperend en stigmatiserend werkt, werd deze week jammerlijk aangetoond door een verhaal dat de Britse Daily Mail als bron vermeldde en opdook op de websites van Het Laatste Nieuws en Knack.

Verkort komt het erop neer dat een negentienjarig meisje ‘Katya Koren’ uit Oekraïne doodgestenigd zou zijn door drie jonge moslims omdat ze zou hebben deelgenomen aan een schoonheidswedstrijd. Dat schijnt niet te horen volgens de sharia en bijgevolg zouden drie fanatieke moslims het meisje doodgestenigd hebben.

De Nederlandse website Sargasso somt alle Nederlandse kranten en websites op waar het verhaal opdook en verwijst vervolgens naar de Russische krant Komsomolskaja Pravda en naar de Daily Telegraph waar een dag later al de ware toedracht achter het verhaal te lezen viel. Een dag later kwam ook de Daily Mail schoorvoetend terug op haar eigen sensationeel verhaal.

De basis van de foutieve berichten lijkt in Oekraïne en in Rusland te liggen en passeerde daarna honderden misschien wel duizenden redacties zonder dat ook maar één journalist zijn meest elementaire taak vervulde: checken of het wel klopt.

De gevolgen daarvan zijn groot. Een rechtzetting vinden we niet bij Knack of Het Laatste Nieuws. Ook op de andere websites die het verhaal brachten, volgde zelden of nooit een rechtzetting.

Zo werkt het nu eenmaal. Wel is het verhaal intussen op (islamofobe) websites een eigen leven gaan leiden. Het beeld is gezet. De stereotypen zijn bevestigd.

Het is niet uitgeklaard of dit verhaal bewust, met politieke motieven de wereld in werd gestuurd. Wel maakt het duidelijk dat het steeds gemakkelijker wordt om, speculerend op gemakkelijke knip- en plakjournalistiek, verkeerde en gevaarlijke berichten voor waar aan miljoenen mensen te verkopen.

[update 1] Knack heeft intussen (12u13) een rechtzetting geplaatst.

[update 2] Ook HLN heeft intussen (15u29) een rechtzetting geplaatst. HLN heeft daarbij ook wat geprutst met het originele stuk zodat het lijkt alsof ze al op 30 mei een correctie zouden hebben geplaatst. Dat is niet het geval.

Het kan chronologisch ook niet kloppen. Het originele stuk is gewoon aangepast en gedateerd op dezelfde dag en hetzelfde uur als het oorspronkelijke stuk.

Bron: Apache

 

http://www.kifkif.be/actua/de-sharia-als-verkoopsargument