laten we de cijfers ongelijk geven: het maken van de juiste studiekeuze

06-07-2011 | Cathy Dewolf & Imade Annouri

Jammer genoeg zien we dat studenten van etnisch-culturele minderheden nog te vaak om een niet juiste reden kiezen voor een bepaalde studierichting.

Als student sta je na je secundair meestal voor een heel belangrijke en moeilijke vraag : wat ga je studeren? Een voorwaarde om een goede en vruchtbare studentencarrière uit te bouwen heeft voor een groot stuk ook te maken met de juiste keuzes maken.

Welke richting past het beste bij jou? Wat doe je graag? Waar liggen je interesses? Welke dingen kun je echt goed en wat minder? Dit zijn allemaal vragen die kunnen helpen tot het komen van een juiste studiekeuze. Jammer genoeg zien we dat studenten van etnisch-culturele minderheden nog te vaak om een niet juiste reden kiezen voor een bepaalde studierichting.

Kiezen voor een richting omdat er een bepaalde status aan vasthangt of omdat enkele vrienden die ook gekozen hebben zijn bijvoorbeeld enkele van deze foute redenen die mee zorgen voor een te kleine door- en uitstroom bij de studenten. In het tweede filmpje in onze reeks ‘Laten we de cijfers ongelijk geven’ staan we stil bij het bewust kiezen in het hoger onderwijs. Het is daarom van ontzettend belang dat je je bewust bent van de talloze mogelijkheden in het hoger onderwijs enerzijds en het belang van de juiste studiekeuze anderzijds.

Cathy Dewolf (Dienst studieadvies K.U.Leuven) geeft in onderstaande tekst een antwoord op veel gestelde vragen van studenten uit het secundair onderwijs. Op basis hiervan kun je alvast een stap dichter bij jouw juiste keuze komen.

Het maken van de juiste studiekeuze

1) “ Er bestaan zoveel richtingen! Hoe krijg ik het overzicht? “

Om een studiekeuze te maken moet je uiteraard op de hoogte zijn van welke richtingen er bestaan in het hoger onderwijs. Let hierbij op dat je je niet alleen in de ‘diepte’ informeert, waarbij je veel te weten komt over één richting, maar kijk ook in de ‘breedte’. Een overzicht van alle studierichtingen in Vlaanderen vind je op www.studiekiezer.be. Een overzicht van alle richtingen aan de K.U.Leuven vind je op http://www.kuleuven.be/toekomstigestudenten/studieaanbod/bachelors/zoek-...

2) “ Hoe vind ik nu de richting die het best bij mij past? ”

Maak tijd om eens stil te staan bij jezelf. Het is niet makkelijk om antwoorden te formuleren, maar stel jezelf de volgende vragen: “Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Wat vind ik belangrijk? Hoe ben je als student? “. Let erop dat je met de verschillende aspecten rekening houdt. Iets goed kunnen gaat niet noodzakelijk gepaard met iets graag doen.

Soms helpt het om deze vragen ook aan je omgeving te stellen. Enkele nuttige tips om te weten of een bepaalde richting bij jou past zijn o.a. praat met mensen die de studie volgen, kijk cursussen in, bekijk niet alleen de vakken van het eerste jaar, maar ook van de jaren nadien en kijk naar de keuzes die je nadien nog kunt maken.

3) “ Moet ik nu al weten welke job ik later wil doen? “

Velen starten hun studiezoektocht met de vraag ‘welk beroep wil ik later uitoefenen?’, maar het is heel moeilijk om als 18-jarige hier een antwoord op te geven. En dat hoeft eigenlijk ook niet !

Uiteraard is het wel belangrijk om rekening te houden met de beroepsmogelijkheden en werkgelegenheid die aansluiten bij een bepaald diploma, maar laat je keuze hier niet volledig door bepalen. Wanneer je binnen 4 jaar afstudeert is de werkgelegenheid in een bepaalde sector misschien al veranderd, of zijn je interesses ondertussen al sterk verruimd of veranderd. Eenzelfde diploma kan ook leiden naar verschillende jobs en omgekeerd kunnen ook verschillende diploma’s leiden naar eenzelfde job. Je latere werkgever zal niet alleen naar je diploma kijken, maar ook naar andere relevante ervaringen en hoe jij bent als persoon, wat je motivatie is,…

Tip: je kunt al eens gaan verkennen welke vacatures jou zouden aanspreken. Welk(e) diploma(’s) vragen ze ? Of praat eens met mensen die een leuke job uitoefenen. Welk diploma hebben zij of hun collega’s?

4) “ Is mijn studiekeuze een keuze voor het leven? “

Veel toekomstige studenten zien hun studiekeuze als een defintieve beslissing voor hun beroepsleven, een sluitende handtekening onder een bindend contract. En dat is behoorlijk beangstigend! Vergeet niet dat deze keuze slechts een eerste keuze is in je hele loopbaan, een keuze die nog vaak bijgestuurd kan worden (oa door bv een andere master, een specifieke afstudeerrichting, bijscholingen, nieuwe jobs,…).

5) “ Is universiteit een betere keuze dan hogeschool? “

Sommige studenten (en soms ook ouders of leerkrachten) beschouwen een universitaire studie als ‘hoger’ of ‘beter’. Maar zo eenvoudig is het niet! De twee soorten opleidingen zijn vooral anders met elk een eigen finaliteit. Hiebij is het belangrijk om opnieuw na te gaan wat voor jou belangrijk is en binnen welk type jij het beste past.

Waarin herken jij jezelf? Ben je iemand die nood heeft aan afwisseling tussen theorie en praktijk, ben je geïnteresseerd in het ‘HOE’, zie je tijdens je studie graag de link met het latere beroep en is het voor jou noodzakelijk dat er regelmatig opvolging of feedback is door een docent of studiebegeleider? Dan pas je wellicht goed binnen een professionele bacheloropleiding. Ben je iemand die een theoretische interesse heeft en graag diep ingaat op bepaalde thema’s, ben je geïnteresseerd in het ‘WAAROM’, verwerf je graag algemene kennis en inzicht in een bepaald wetenschapsdomein, en kun je goed zelfstandig werken, je tijd plannen en hulp vragen wanneer nodig, dan ben jij meer het type voor een academische opleiding.

Niet alleen capaciteiten bepalen in welk type opleiding jij het best past, ook interesse en leerstijl spelen een grote rol !

6) “Zijn status en veel geld verdienen belangrijk bij mijn studiekeuze? “

Sommigen geven in hun studiekeuze zoveel gewicht aan status, veel geld verdienen,… dat ze andere elementen uit het oog verliezen . Een academische studie vergt veel inzet, dat lukt meestal alleen om vol te houden als je interesse ook groot genoeg is! Als status of geld de voornaamste motivatie is en de interesse niet doorweegt, zien we vaak dat dit niet genoeg is om te kunnen slagen. Die job met status of waar je veel geld mee kan verdienen is immers nog ver weg… We merken dan dat studenten het vaak niet volhouden en uiteindelijk voor een nieuwe richting kiezen waar de interesse wel sterk aanwezig is.

7) “ Welke rol kan mijn omgeving spelen? “

Mensen die de studie volgen of het beroep uitoefenen, weten waarover ze praten. En jouw ouders of vrienden kennen je goed en hebben het beste met je voor. Maar het allerbelangrijkste is dat je uiteindelijk ZELF kiest. Of de studie het best bij je past, of je het niveau zult aankunnen, of het je genoeg interesseert, … zul je niet volledig kunnen beantwoorden. Maar wie zèlf zijn keuze maakt, is ècht gemotiveerd – en motivatie is nog steeds een dooslaggevende factor bij de slaagkansen.

Als het niet lukt om te kiezen… ?

Er bestaat een online werkboek Kieskeurig waar het keuzeproces stap voor stap doorlopen wordt, met leuke oefeningen en tips.

Je staat er niet alleen voor. Aarzel niet om hulp in te roepen. Je kunt steeds aankloppen bij iemand van het CLB . Indien je een studie aan de K.U.Leuven overweegt, kun je ook een afspraak maken met een adviseur van onze Dienst Studieadvies.

Imade Annouri : Adviseur instroom allochtone studenten K.U.Leuven

Cathy Dewolf : Studieadviseur Dienst studieadvies K.U.Leuven

Bekijk de spots op Kif Kif TV of op youtube:

Eerste spot

Tweede spot


 

http://www.kifkif.be/actua/laten-we-de-cijfers-ongelijk-geven-het-maken-van-de-juiste-studiekeuze