“Als je goede kunst wil maken, moet je jezelf constant herontdekken” (Interview met Amir Sulaiman)

18-02-2014 | Aäron Vanmaele

Er is nog steeds veel racisme, maar ik ben hoopvol gestemd voor de toekomst. De wereld is aan het veranderen. Onze verhalen vinden meer en meer hun weg naar de massa via kunst.

Als u van slam poetry houdt, zal de naam Amir Sulaiman u niet onbekend in de oren klinken. De Amerikaanse dichter brak in 2001 door na zijn verschijning op Def Poetry waar hij het veelbesproken gedicht ‘Danger’ bracht. Op 7 februari kwam hij zijn nieuwste album ‘The Opening’ voorstellen tijdens de 53e editie van 'Nuff Said. Enkele uren voordat hij het podium betrad, stond hij ons te woord.

Kif Kif: ‘Danger’ is tot op heden uw bekendste en tevens meest controversiële gedicht. Wat inspireerde u om het te schrijven?

Amir Sulaiman: “Ik schreef dat gedicht kort na 9/11. Er hing een heel gespannen sfeer in Amerika op dat moment. De Amerikaanse bevolking was patriottischer dan ooit maar tegelijk waren er heel veel anti-oorlog betogingen. Het waren tegenstrijdige tijden. Voor veel Amerikanen is 9/11 een soort van wake-upcall geweest. Nu beseffen ze dat wat hun land in het buitenland doet, ook hun leven kan beïnvloeden. In ‘Danger’ behandel ik veel moeilijke kwesties zoals bijvoorbeeld Guantanamo Bay. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het ooit op nationale televisie ging uitgezonden worden. Dat kon mij ook gestolen worden op dat moment. Ik wou de waarheid vertellen en daarmee uit. Uiteindelijk bleek dat gedicht van grote betekenis voor mijn carrière.” 

Hadj

Kif Kif: U bent moslim. Welke rol speelt de islam in uw poëzie?

Sulaiman: “Mijn geloof is heel prominent aanwezig in mijn kunst. Het is logisch dat dat aspect van mijn persoonlijkheid terug te vinden is in mijn poëzie. Ik ga niet bewust op zoek naar manieren om de islam in mijn gedichten te verwerken. Dat gebeurt automatisch. Ik schrijf vanuit mijn hart en ik probeer zo puur mogelijk te blijven als het op mijn kunst aankomt.”

Kif Kif: In 2009 ging u samen met uw jongere broer op hadj naar Mekka. Welke impact heeft die pelgrimstocht gehad op artistiek gebied?

Sulaiman: “Door die hadj ben ik dichter bij mezelf komen te staan. Ik vind het zeer belangrijk om mezelf constant te herontdekken. Dat is essentieel om goede kunst te maken. Ik was eigenlijk niet van plan om een album te maken na de hadj maar toen we terugkwamen, zijn mijn broer en ik spontaan beginnen samenwerken. Het was de eerste keer dat we samen aan een project werkten. Uiteindelijk is het een trilogie geworden: The Meccan Openings, The Medinan Openings en The Opening.”

“De wereld is aan het veranderen”

Kif Kif: Op uw nieuwste album 'The Opening' vermeldt u in ‘Come To The Hills’ Emmet Till. De racistische moord op Trayvon Martin in 2012 wordt vaak vergeleken met die op Emmet Till, wat vindt u ervan dat dergelijke zaken anno 2014 nog altijd gebeuren?

Sulaiman: “Het is iets waar we moeten blijven tegen strijden. Dat probeer ik ook te doen in mijn gedichten. ‘True + Living’, het openingsnummer van ‘The Opening’, is daar een goed voorbeeld van:

Oh man, goddamn, murder your sons, turn around and want you to hold hands/Enough to make you mad, enough to make a sane, grown man clit clat, clit clat, black gat, both hands/But if they wanna crucify the Christ that bad, then they’ll doublecross us like a hashtag/They made a bright future from my black past, we earned our stripes then, with our back lashed/They put themselves first and the black last/But they’re fading now but the black lasts

Met dat gedicht wil ik aantonen dat er nog steeds racisme is, maar dat ik wel hoopvol gestemd ben voor de toekomst. De wereld is aan het veranderen. Onze verhalen vinden meer en meer hun weg naar de massa via kunst. “

Kif Kif: De afgelopen jaren zijn er veel films verschenen over de Afro-Amerikaanse geschiedenis, vindt u dat een stap in de goede richting?

Sulaiman: “Zeker. Als je kijkt naar gebeurtenissen zoals de Tweede Wereldoorlog of de oorlog in Vietnam, daar is elk jaar een film rond. Iedere keer vanuit verschillende invalshoeken. Dat kan je ook doen met de Afro-Amerikaanse geschiedenis en de slavernij. Die verhalen verdienen het om naar buiten gebracht te worden en dat is nu ook aan het gebeuren. Er valt zoveel te vertellen over de geschiedenis van de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Er is meer dan Martin Luther King en Malcom X. De film ’12 years a slave’ is daar een mooi voorbeeld van.”

“Blijven schrijven”

Kif Kif: Heeft u nog enkele tips voor beginnende slam poetry artiesten?

Sulaiman: “Het is zeer belangrijk om altijd eerlijk en puur te zijn in wat je naar voor brengt. Daarvoor moet je jezelf heel erg goed kennen en dat vraagt tijd. We veranderen constant en daardoor kan je als dichter ook voortdurend nieuwe gedichten schrijven. Het publiek merkt het ook als je iets brengt dat niet authentiek is, dus is het vitaal om jezelf te blijven. Ten tweede moet je heel veel lezen en schrijven. Door veel verschillende genres van poëzie te lezen en/of te beluisteren, kan je je eigen stijl ontwikkelen. Als je echt heel goed wil worden, moet je heel veel schrijven. Zelfs als je geen zin hebt. Als je honderd gedichten schrijft, zal er één goede tussen zitten. Zo is het nu eenmaal. Blijven schrijven is de boodschap.”

http://www.kifkif.be/cult/%E2%80%9Cals-je-goede-kunst-wil-maken-moet-je-jezelf-constant-herontdekken%E2%80%9D-interview-met-amir-sulaiman