“The Music is Very Political Music” [Interview met Akua Naru, vrijdag te gast op 'Nuff Said]

30-04-2014 | pdc i.s.m. Kif Kif, The Urban Era & CC Be

Wie de teksten er even bij haalt ziet o.a. seksisme, racisme en patriarchisme duidelijk voor het voetlicht gehouden.

In het kader van ‘Nuff Said, stilaan naar gewoonte een mix, is er alweer een eclectisch blikje verse acts opengetrokken: de erg knuffelbare stand-up comedian Nabil Abdulrashid zal met enkele rake grappen de foyer van CC Be opleuken en Joke Van Leeuwen zal de bezoeker over de streep trekken met een paar mooie letteren. Dit uiteenlopend gezelschap vormt een relatief ideale voorbode voor Akua Naru met wie ik voor Kif Kif een kort en boeiend, maar helaas erg door WiFi-problemen getroubleerd gesprek heb kunnen aangaan.

Mind Food for Soul Musicianship

Haar echte naam is Latanya Hinton. Latanya groeide op in Connecticut, New Haven (US), thuishaven van Yale University. Akua reisde al een paar werelddelen rond alvorens ze in Duitsland terecht kwam, een plek die haar naast een thuisbasis onder meer ook ‘mind food’ voor haar soul musicianship bracht. Haar ervaringen in Europa leren haar dat het draagvlak hier groter is voor ‘independent artists’ in vergelijking met de States.

Naru liet tijdens het gesprek ook verstaan een bijzondere affectie te hebben voor het Afrikaanse continent. De connectie met de eigen roots is van ontzettend groot belang voor de identiteit, voor wie we zijn, stelt ze. Die connectie kan en mag nooit onderschat worden. Ze is inmiddels al wel even ‘on the road’. Met haar band, die erg organisch vorm gekregen heeft, kent ze een sterke vertrouwensrelatie. Het is een band die, met een gedeeld vertrouwen, vanzelfsprekend ook ideeën uitgewisseld en waarin desnoods zelfs gebeatboxt wordt.

Tales of (Wo)Men

Het vertrekpunt voor haar songs en albums zijn soms maar slechts een handvol regels, soms is er een baslijntje of een bluesy saxofoon die vanuit het niets lijken op te duiken. Dat de songs beïnvloed worden door haar vele reizen en allerhande (on)wereldse ervaringen kan niet ontkend worden. Wie de teksten er even bij haalt ziet o.a. seksisme, racisme en patriarchisme duidelijk voor het voetlicht gehouden. In andere songs wordt bijvoorbeeld armoede en de dualiteit der seksen uitgespeeld, zoals in 'Tales Of Men'. Een vorm van dirtysexy politics, zeg maar. Wat tijdens luistersessies ook opvalt zijn de speelse, deels op improvisatie drijvende hiphopsounds zoals in 'The World Is Listening'.

Poetry in History

Om een inzicht te krijgen in hiphop moet je eerst teruggrijpen naar haar origine, zo doceert ze. Oudere blues, soul en jazz bijvoorbeeld die tot op heden steunpilaar en inspiratiebron zijn en blijven voor hiphop-artiesten wereldwijd. Men neme een bloedmooi ‘Poetry (How does it feel now?)’ als illustratie. ‘The Journey’ verhaalt op zijn beurt dan weer honderden jaren geschiedenis.

The Message

De muziek is een mix waarbij de african rhythms gekruist worden met andere grooves uit de blues-, soul- en vooral de jazzwereld, al zijn er ook funky en rockpassages. Akua’s songs en albums prediken “The Message” met hoofdletter M zeg maar. Alles staat dan ook uitdrukkelijk ten dienste van die boodschap. “The Music is Message”. Muziek is een erg krachtig instrument, zoniet het meest krachtige instrument ter wereld. Muziek vertolkt immers naast een tekstuele boodschap (lyrics) namelijk uitdrukkelijk ook een muzikale boodschap. Naru gelooft in de voorstelling van een muziek als wapen. Als artieste blijft het belang van het woord on the top of the list, toch is de wortel van een song of een album de muziek. Hiphop staat dan ook gekend om de woordkunstenarij die eigen is aan het genre, toch kan je ook zonder die klemtoon op de lyrics de beats, de flow en het poëtisch gehalte van een song ook gewoon fysiek aanvoelen. En dat gevoel is het meest krachtige en gelukzalige gevoel ter wereld.

Spoken Soul Music

Naru neemt waar ze ook gaat haar ervaringen als lerares geschiedenis en culturele studies aan de universiteit met zich mee. In dit verband beschouwt ze zichzelf als een activiste. “the music is very political music”. Naru claimt een stem als ‘femcee’ [femcee of female emcee of MC; vrouwelijke rapster] want ook in hiphop wordt de African-American stem nog steeds veel te weinig gehoord, vindt ze. Tricia Rose, prominente stem voorvechtster van de African-American community (US) zegt over Naru dat ze haar heel eigen stempel drukt op ‘black soul music’. Hiphop is ‘spoken soul music’, verklaart Naru.

‘Nuff Said..

Over het nieuwe album wil ze nog niet veel kwijt, het is – begrijpelijk – alsof ze een baby in zich draagt. Ze is er nog niet uit of haar passage op ‘Nuff Said al nieuw werk zal bevatten, maar de kans bestaat.. . De ghetto voodoo poetry van Naru kan beproefd worden op de aanstaande ‘Nuff Said (2 Mei 2014).

www.akuanaru.com

Facebook: facebook.com/akuanaru

Myspace: myspace.com/akuanaru
Bandcamp: akuanaru.bandcamp.com

© (pdc) i.s.m. Kif Kif, The Urban Era & CC Be

Vrijdag 2 mei >>> 'Nuff Said in CC berchem

http://www.kifkif.be/cult/%E2%80%9Cthe-music-is-very-political-music%E2%80%9D-interview-met-akua-naru-vrijdag-te-gast-op-nuff-said