Het stille maar efficiënte verzet van Arabische vrouwen - La Source des Femmes

15-11-2011 | André Oyen

Het scenario werd mede bepaald door meerdere interviews met Marokkaanse vrouwen. En daarom is het vreemd te merken van wat vrouwen in een hamam allemaal durven bespreken. Dat gaat soms heel ver.

Er wordt beweerd dat de Marokkaanse film La Source des Femmes de keuze voor de Gouden Palm was van juryvoorzitter Robert De Niro. Het zou een betere keuze geweest zijn dan het pompeuze The tree of life in elk geval.

Deze exotische kroniek, waarin een heel dorp vrouwen aan een 'vrijstaking' begint, is gebaseerd op een waargebeurd feit uit een traditioneel Turks dorp, waar de vrouwen volledige onthouding toepasten zodat hun mannen het water weer tot naar het dorp zouden doen komen.

De Roemeense cineast Radu Mihaileanu, zelf ook moslim, slaagt er, op een positieve communicatieve manier in, de vele hindernissen weer te geven waar de vrouwen nog mee te kampen hebben in deze wereld.

Het grootste succes van deze film is dat de inzet van deze strijd (de traditie die doorweegt op de vrouwen, de vrije interpretatie van de Koran op het statuut van de vrouw, de wens van de vrouwen om zelf over hun eigen lichaam te beschikken, ...) niet gekarikatureerd wordt (de mannen zijn niet allemaal slecht!) en de personages blijven zeer geloofwaardig.

La Source des Femmes speelt zich af in een niet nader bepaald dorpje in het Noord-Afrikaanse Maghrebgebergte. De eeuwenoude traditie wil dat de vrouwen er, hoogzwanger of niet, de zware bergrug op moeten om water aan de bron te gaan halen, terwijl de mannen rustig toekijken.

De jonge Leila is die situatie beu. Samen met de mondige matriarch die de prachtige bijnaam Oud Geweer als een eretitel draagt speelt ze stokebrand en worden alle vrouwen solidair, haar eigen schoonmoeder niet inbegrepen: eerst een waterleiding in het afgelegen dorp, dan pas seks en plezier tussen de lakens! Het is een krachtige film waar de energie, vanaf spat.

Het scenario werd mede bepaald door meerdere interviews met Marokkaanse vrouwen. En daarom is het vreemd te merken van wat vrouwen in een hamam allemaal durven bespreken. Dat gaat soms heel ver.

Dit is maar één voorbeeld van hoe belangrijke dingen op een toegankelijke manier getoond worden. De film wordt voor een stuk gedragen door de uitmuntende vertolking van Leïla Bekhti, het nieuwe en multicultirele uithangbord van cosmeticagigant L’Oréal.

Deze film met boodschap is een visuele streling voor het oog en dat is toch wel voor een stuk te danken aan de prachtige fotografie van de Belgische cineast Glynn Speeckaert. Anderzijds wordt de pamfletterige sfeer geweerd door de pittige soundtrack.

Kijk ook
http://www.cinebel.be/nl/film/1008088/La%20Source%20des%20femmes#videos

La source des femmes
2011
België / Italië / Frankrijk/Marokko
Komedie / Drama
135 minuten
Radu Mihaileanu,
met Hafsia Herzi, Leïla Bekhti en Zinedine Soualem
 

http://jobs.kifkif.be/cult/het-stille-maar-efficiente-verzet-van-arabische-vrouwen-la-source-des-femmes