Interview met Aminata Demba: “De theaterwereld is een blank bolwerk”

22-04-2016 | Janine Meijer

Marieke Marieke gaat over vluchten en opnieuw beginnen in een ander land en de pijn en verdriet die daarmee gemoeid gaan.

“Ik wil gecast worden vanwege mijn kwaliteiten en niet vanwege mijn huidskleur,” zegt de Antwerpse actrice Aminata Demba met Malinese roots. “Acteurs met een kleurtje zijn vaak het geadopteerde kind, de vluchteling, de crimineel of de prostitué, maar zelden gewoon de hoofdrolspeler.”

Als jong meisje zag Aminata Demba (28) Halle Berry de hoofdrol spelen in de film Losing Isaiah. Ze was zo geraakt door het spel van de gekleurde actrice dat ze sindsdien toneelspeelster wil worden. Maar met haar ouders ging Aminata nooit naar toneel. “Als tiener wist ik niet dat er theateropleidingen bestonden en ook niet hoe je daar binnen moest geraken. En er was niemand in mijn omgeving die mij kon vertellen hoe ik dat moest aanpakken.”

Dus ging Aminata maar event- en projectmanagement studeren en volgde daarna nog een master cultuurmanagement aan de universiteit Antwerpen. Jarenlang volgde ze in avondschool theater. Tot ze hoorde van het project GEN2020 van ’t Arsenaal en onmiddellijk enthousiast was. Het project van Michael De Cock en dramaturge Kristin Rogghe biedt jonge allochtone acteurs een professionaliseringstraject aan. “Michael en Kristin en ook Gerardo Salinas van het Mestizo Arts Festival geloven dat er een grote groep Belgische jongeren met een migratie achtergrond rondlopen die geen ingang vinden in het artistieke milieu. Het gaat om een underground stroming van talenten die ze willen aanboren en helpen om in de spotlights te komen.”

Dankzij GEN2020 ging de bal aan het rollen en wist Aminata een voet tussen de deur te krijgen van het gesloten artistieke wereldje. Samen met Aïcha Cissé en regisseur Frédérique Lecomte maakte Aminata de voorstelling Dis moi wie ik ben over de zoektocht naar hun identiteit. De voorstelling is op verschillende locaties in België en Nederland te zien.

Tegelijk speelt Aminata de hoofdrol in het toneelstuk Marieke Marieke naar de roman Vlucht van Johanna Spaey. Aminata is een Belgische vrouw die aan het begin van de Eerste Wereldoorlog naar Nederland vlucht. Niemand verwacht bij dit personage een zwarte vrouw en juist daarom koos regisseur Leen Braspenning voor Aminata en voor haar tegenspeelster Kaltoum Boufangacha die een Nederlandse speelt die naar Vlaanderen vlucht.

“We spelen met vooroordelen en zetten het publiek steeds op het verkeerde been. Ik ben hier geboren en opgegroeid, maar niemand zal mij de hoofdrol in een stuk van Shakespeare aanbieden, omdat ik zwart ben. Terwijl ik mezelf niet als anders zie of voel dan de rest van Vlaanderen. Helaas is de theaterwereld nog steeds een blank bolwerk, hoewel het langzaam verbetert.”

De televisie en film reflecteert niet onze stedelijke diversiteit, weet Aminata. “Scenaristen leven gewoon in een andere wereld. Als ze een scène uitschrijven, doen ze dat met het beeld van twee blanke mannen in hun achterhoofd. Waarom niet een Marokkaanse jongen opvoeren? Als het scenario blank is, gaan de castingbureaus niet op zoek naar iemand met een migratie achtergrond en zie je niets terug van onze diverse samenleving op het scherm.”

Marieke Marieke gaat over vluchten en opnieuw beginnen in een ander land en de pijn en verdriet die daarmee gemoeid gaan. “Het is frappant om vast te stellen hoe gelijklopend het verhaal van de vluchtelingen in de Eerste Wereldoorlog is wat vluchtelingen vandaag meemaken. Het gaat om dezelfde vooroordelen, angsten en commentaren. Het is menselijke reactie op alles wat vreemd is. Het is de taak van de politici om een tegengeluid te laten horen. Helaas gebeurt dat te weinig en zijn politici vooral met hun eigen agenda bezig.”

Zaterdag 23 april om 20.30 uur speelt Aminata Demba samen met Kaltoum Boufangacha de voorstelling Marieke Marieke in Atlas. Reserveren verplicht. Koop je tickets online: www.ticketgang.be of neem contact op met Atlas op het nummer: 03 338 70 11 www.atlas-antwerpen.be

http://www.kifkif.be/cult/interview-met-aminata-demba-%E2%80%9Cde-theaterwereld-is-een-blank-bolwerk%E2%80%9D