Recensie Turquaze

06-10-2010 | André Oyen

Iedereen beklemtoont dat Turquaze Geen migrantenfilm is, want dat klinkt toch zo negatief. Ik vraag me af waarom? Als je naar de wereldfilmproductie kijkt dan is het aantal films waarin migratie een belangrijk thema vormt, zéér hoog.

Turquaze
Van: Kadir Balci
Met: Burak Balci, Charlotte Vandermeersch,
Nihat Alptug Altinkaya, Tilbe Saran

100 min.België

Vlaams minister van Gelijke Kansen Pascal Smet stak het niet onder stoelen of banken dat Turquaze van Kadir Balci hem enorm had gecharmeerd. Ook ik verliet de vertoning in hogere sferen niet alleen omwille van het verhaal want dat vinden we in heel wat andere films terug. Au-delà de Gibraltar (2001) van Taylan Barman en Mourad Boucif gesitueerd in Brussel (met rellen in Schaarbeek inbegrepen), is daar een mooi voorbeeld van.

Wat mij zo enorm aansprak was de mooie fotografie, de ongelooflijk mooie muziek Absynthe Mindeds Bert Ostyn en de sterke vertolking (hondenblik inbegrepen) van Burak Balci. Ondanks zijn introvert filmpersonage straalt Burak ongelooflijk veel uit of hij nu in het museum staat te glunderen, in de fanfare speelt of in Istanbul ronddwaalt. Hij is voor honderd procent de ideale schoonzoon al denken de ouders van zijn filmliefje daar duidelijk anders over.

De regisseur Kadir Balci en acteur/ broer Burak zijn Turkse Gentenaars. Deze film (en het sterk Gents accent van Burak) brengt beurtelings een hommage aan Gent en Istanbul.

Volgens minister Smet is de film en de filmploeg een “weerspiegeling van onze immigratiesamenleving” en bieden ze antwoorden op pertinente vragen. “De regisseur, Kadir Balci, levert met zijn grote beeldende kracht, een waardevolle bijdrage aan een belangrijk debat in onze samenleving. Dat verdient ondersteuning en navolging”, vindt Smet;

De minister organiseert de komende dagen in samenwerking met onder meer KifKif, de Unie van Turkse Verenigingen en het Steunpunt Allochtone Meisjes en Vrouwen in Brussel, Antwerpen, Gent en Beringen vertoningen waarvoor specifiek in de Turkse gemeenschap reclame gemaakt zal worden.

In oktober is er ook nog een speciale vertoning voor leerkrachten in verschillende Kinepoliszalen. Smet hoopt dat de leerkrachten door het zien van de film de onderwerpen die erin aan bod komen in hun lessen zullen bespreken.

Iedereen beklemtoont dat Turquaze Geen migrantenfilm is, want dat klinkt toch zo negatief. Ik vraag me af waarom? Als je naar de wereldfilmproductie kijkt dan is het aantal films waarin migratie een belangrijk thema vormt, zéér hoog. De wereld is steeds in beweging maar toch is en blijft migratie zéér ingrijpend in een mensenleven. Het is bijgevolg logisch dat men daar over schrijft en filmt, maar de manier waarop men het thema aanpakt is natuurlijk zéér belangrijk.

Mustafa Kör deed dat ronduit schitterend in zijn roman De lammeren en Kadir Balci doet dat even knap in Turquaze. Half Europa zit verspreid over Amerika en Australië en dat is duidelijk merkbaar in hun literatuur en hun filmindustrie. Er zijn verschillen in onze maatschappij tussen vrijzinnigen en katholieken, rechts en links, homo en hetero, man en vrouw, autochtonen en allochtonen enz.

Het is juist niet erg slim om daar niet over te praten, schrijven of filmen. Les Barons van Nabil Ben Yadir schoorde vorig jarig bijzonder hoog omdat de film op een bijzonder intelligente en humoristische manier inspeelde op de levenswijze van jongeren met Marokkaanse roots. Kadir Balci maakte een heel aangrijpende tragikomedie over dingen die heel bepalend kunnen zijn zoals de dood van een vader, het balanceren tussen twee culturen en een relatie die dreigt in te storten omdat de wederzijdse families dwarsliggen. Het zijn allemaal universele en ook herkenbare dingen die je tot nadenken stemmen zéker wanneer je ze te zien krijgt in een met klasse gemaakte film.