[recensie] Mijn broer en zijn broer - Hakan Lindquist

Soms verwondert het me dat ik je mis. Ik heb je toch nooit gekend. Toch mis ik je. Alsof ik je had gekend. Alsof ik je vergeten ben en nu weer aan je denk.

Nu Jonas even oud is als Paul bij zijn dood, gaat hij zich allerlei vragen stellen: hoe was Paul echt, lijk ik op hem, hoe is hij gestorven?

Soms verwondert het me dat ik je mis. Ik heb je toch nooit gekend. Toch mis ik je. Alsof ik je had gekend. Alsof ik je vergeten ben en nu weer aan je denk. Ik droom vaak over jou, je zoekt me 's nachts op. Ik ken de klank van je stem niet. In mijn dromen spreken we altijd woordeloos.

Håkan Lindquist werd geboren op 1 januari 1958 in Oskarshamn, Zweden. Hij is vertaler en vertaalde onder ander Abdellah Taia in het Zweeds. Hij is gltb-activist en verwierf wereldfaam met zijn jeugdboek Min bror och hans bror dat in Nederlandse vertaling werd uitgegeven door uitgeverij Clavis onder de titel Ik heb een broer gehad. Anno 2012 brengt Uitgeverij ‘t Verschil een heruitgave van dit prachtige boek, onder de nieuwe titel Mijn broer en zijn broer dat 14+ jongeren maar ook volwassenen leert omgaan met rouwverwerking én jeugdige gevoelens van verliefheid.

Jonas heeft zijn broer Paul nooit gekend. Paul stierf nog voor Jonas geboren was. Maar nu Jonas even oud is als Paul bij zijn dood, gaat hij zich allerlei vragen stellen: hoe was Paul echt, lijk ik op hem, hoe is hij gestorven?
Het boek laat echt een boeiende en spannende zoektocht zien, waarin Jonas de raadsels stap voor stap ontrafelt.

Tijdens zijn zoektocht vindt Jonas een jack dat van Paul is geweest. Hij vraagt aan zijn ouders of hij het mag hebben als herinnering en na wat strubbelingen stemmen zijn ouders toe. Dit suède jack had Paul aan op het moment dat hij stierf. Door een noodlottig ongeval is hij om het leven gekomen en niemand heeft enig idee wat er precies gebeurd is. Op een dag vindt Jonas in de binnenzak van het suède jack een brief die van zijn broer Paul is. Dat wekt zijn nieuwsgierigheid. Van een goede vriend hoort Jonas dat Paul ook dagboeken bijhield en hij gaat meteen op zoek.

En hier begint een ontroerend, mooi, grappig maar ook verdrietig verhaal van een jongen die zijn broer leert kennen en het leven dat hij leidde enkele weken voor zijn dood.
Het boek is geschreven vanuit Jonas' positie maar wanneer hij de dagboeken leest neemt Paul het verhaal van hem over. Dit zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de twee broers die elkaar na 18 jaar leren kennen. Jonas wil weten wat zijn overleden broer als puber bezig hield voor hij op 16-jarige leeftijd stierf. Jonas’ ouders vertelden altijd dat Paul door een trein overreden werd, toen hij niet oplette en in gedachten verzonken op de sporen liep. Jonas komt er echter al snel achter dat dit niet de hele waarheid achter Pauls dood is. Beetje bij beetje verzamelt Jonas bewijsstukken. Met behulp van Daniël, een vriend van Paul en Jonas’ ouders, komt Jonas steeds meer over de ware identiteit van zijn broer te weten, en reconstrueert hij wat er gebeurde voor Paul stierf.

Mijn broer en zijn broer mag dan over rouwverwerking gaan toch is het geen triest boek. Jonas is er zo op uit om te weten wat voor iemand zijn broer was dat het boek je om beurten ontroert en in spanning houdt.

---

Mijn broer en zijn broer
Hakan Lindquist