Ook wij zijn Bear Grills: Open brief aan Filip Dewinter

Gisteren maakte Bear Grills van Antwaarpe een ritje met Vlaams Belang kopstuk, Filip Dewinter. Ondanks zijn populariteit wijst Bear Grills jongeren er graag op dat ook zij Bear Grills zijn. Dus ook wij hebben Filip de Winter iets te zeggen.
Ook wij zijn Bear Grills: Open brief aan Filip Dewinter

Filip zegt genoeg, genoeg, genoeg. Bedoelt hij 'genoeg migratie' of 'genoeg allochtonen'? Wat met 'genoeg racisme'?

 

Bear Grills (van Antwaarpe) is het nieuwe internetfenomeen van de laatste maanden. Een Antwerpse man die zich moedig inzet voor de rechten van “de allochtonen”. Hij kaart politieke en actuele onderwerpen aan. Gisteren maakte hij een ritje met Vlaams Belang kopstuk, Filip Dewinter. Ondanks zijn populariteit wijst Bear Grills jongeren er graag op dat ook zij Bear Grills zijn. Dus ook wij hebben Filip Dewinter iets te zeggen.

Integratie versus assimilatie

“Wat heeft u tegen mij?”. Zo wordt de discussie tussen Filip Dewinter en Rachid Abourig (aka Bear Grills van Antwaarpe) geopend. Al snel steekt de alom bekende terminologie van het Vlaams Belang de kop op. Blijkt dat Filip Dewinter niets tegen “de allochtoon” heeft zolang hij zich maar integreert. In de hitte van de discussie laat Dewinter de term “assimilatie” vallen. Integratie en assimilatie zijn geen synoniemen. Filip Dewinter pleit eerder voor assimilatie, waarbij de migrant zijn eigen waarden en normen vervangt om plaats te maken voor een nieuwe Vlaamse cultuur.

De vrouw onder de hoofddoek

Als Vlamingen en als moslimas met Marokkaanse roots vinden we het steevast een vorm van laster wanneer men verkondigt dat een gehele bevolkingsgroep schuldig is aan het niet gelijkstellen van man en vrouw. Laat ons eerst en vooral al duidelijk stellen dat Filip Dewinter een politicus is en geen koran geleerde. Als we focussen op onze samenleving zien we tal van geïnformeerde, geëmancipeerde vrouwen van allochtone afkomst. Deze vrouwen - die al dan niet een hoofddoek dragen - zijn in België geboren en getogen. Het zijn vrouwen die in België hun educatie hebben genoten en hebben verder gestudeerd. Filip Dewinter licht verder tevens toe dat de hoofddoek discriminerend is voor vrouwen. De vrouw zou vrij moeten zijn, aldus Dewinter. Misschien is het dan eens tijd om vrouwen juist die vrije keuze te kunnen bieden. Geef deze vrouwen geen kans om gediscrimineerd te worden, net omwille van hun hoofddoek.

Neutraliteitsdebat

Dat de hoofddoek zogenaamd een schending zou zijn voor de neutraliteit is een discussie zonder eindpunt, zo blijkt. Feit is dat de neutraliteit inderdaad gehandhaafd moet worden. Maar volgens ons moet die neutraliteit - waar men over spreekt - gewaarborgd worden in de handeling van de werknemer of ambtenaar. De neutraliteit moet vallen onder een ‘gedragscode’ in plaats van een uiterlijk ‘uniformcode’. Anno 2014 focust men nog altijd op uiterlijke kenmerken en kunnen mensen op basis van hun uiterlijk een bepaalde job geweigerd zien worden. Wie opkomt voor een vrije samenleving komt onherroepelijk ook op voor vrije meningsuiting, alsook voor de godsdienstvrijheid. Al wie kandidaten voor een functie weigert op basis van uiterlijke kenmerken is nefast schuldig aan de schending van godsdienstvrijheid.

Over migranten en angsten

In de recente enquête van de VRT, 'foto van Vlaanderen', bleek dat één van Vlamings grootste angsten de migrant is. De migrant zou van 'onze' sociale zekerheid profiteren; één van de bekendere vooroordelen die er bestaan over migranten. Volgens Filip Dewinter kost 'de migrant' ons 4 miljard euro per jaar. Als voorbeeld geeft Filip onder andere het OCMW en de werkloosheidssteun. Maar zijn dit geen instanties die hulp bieden aan élke Vlaming, zowel autochtoon als allochtoon? Misschien is het tijd dat we de meerderheid aan mensen met een migratieachtergrond benadrukken die werken, mee belastingen betalen en bijdragen aan een welvarende samenleving. 

Genoeg, genoeg, genoeg racisme!

Filip zegt genoeg, genoeg, genoeg. We kunnen alleen maar raden naar het feit of hij 'genoeg migratie' bedoelt of 'genoeg allochtonen'. Maar wat met 'genoeg racisme'? België staat voor een onoverkomelijk probleem. De cijfers zijn er. Racisme is de laatste 20 jaar in België op een ongeziene manier gestegen. Zelfs Europa (dit keer zijn het niet 'de allochtonen' die klagen, Filip), tikt België op de vingers. In geen enkel ander land zijn er zoveel mensen met een migratieachtergrond werkloos. In geen enkel ander land in Europa zijn mensen met een migratieachtergrond er op gezondheidsvlak zo slecht aan toe. In geen enkel ander land zijn deze mensen zo laaggeschoold. En ga zo maar door. Onderzoek toont zelfs aan dat hoogopgeleide allochtonen in Vlaanderen veel moeilijker aan werk kunnen geraken.

Ons Vlaanderen

Toch kon Filip Dewinter het niet genoeg benadrukken. 'Jullie' moeten je aanpassen aan ons. 'Jullie' mogen geen hoofddoek dragen. 'Jullie' moeten van mentaliteit veranderen. 'Jullie' moeten meer je best doen. Ontkent hij dan het wetenschappelijk bewezen, structureel racisme in onze samenleving?
Blijkbaar moet niet de discrimineerder aangepakt worden, maar moet het slachtoffer veranderen. Dat mechanisme valt duidelijk onder het begrip 'Blaming the Victim'.

Angstdiscours

Conclusie is dat Dewinter na al die jaren nog steeds probeert om het pad te effenen naar een Vlaanderen doordrongen door angst. Hij probeert bij de onwetende Vlaming angst te creëren voor het onbekende. Wanneer zullen Dewinter en diens aanhangers begrijpen dat we in een samenleving leven met verschillende overtuigingen, verschillende interpretaties, zowel op het vlak van levensbeschouwing als op andere vlakken? Het is 2014. We leven in een prachtig, divers Vlaanderen. Wanneer gaat u dit beseffen, meneer Dewinter?